2017. május 25., csütörtök

FENNTARTHATÓ TURIZMUS ÉVE 2017 - MIRE HÍV MEG BENNÜNKET? - II.

Sorozatunk második témája a neveléssel kapcsolatos. Bemutatjuk, hogy egy óvodában, a ferencvárosi Méhecske Óvodában milyen sokrétű nevelés folyik azért, hogy a gyerekek kis kortól megszeressék és vigyázzanak a természetre, környezetünkre. Erre hívja meg a szülőket, pedagógusokat Berndtné Szelőczey Szilvia az alábbi gondolatokkal és képekkel.

Berndtné Szelőczey Szilvia
A nevelés szerepe a fenntartható fejlődési célok megvalósulásában az óvodától kezdődően
Mareschi Fanni Diana előadásában megismerhettük a fenntarthatósági fejlődési célokat. Talán nem kell bizonyítani, hogy az oktatás feladata: a fenntartható jövőre való nevelés és az ennek megfelelő magatartásformák, és életstílus alakítása. A fenntarthatósági nevelés során fokozott környezeti felelősséget kell ébreszteni a neveltekben (a jövő polgáraiban). Ez eredményezi személyes felelősségük, elkötelezettségük erősödését és mélyülését.

Az Óvodai Pedagógiai Alapprogram (363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet) szerint:
        "Az óvodai nevelés célja az, hogy elősegítse az óvodások sokoldalú, harmonikus fejlődését, a gyermeki személyiség kibontakozását…." Az óvodai nevelés feladata (többek közt): "… a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása…"
       
Az óvodai környezeti nevelés a gyermek és a természet kapcsolatát helyezi a tevékenység középpontjába. A környezeti nevelés maga az óvodai élet: ahogyan játszunk, reggelizünk, ebédelünk, pihenünk, ahogyan érzünk, ahogyan alakulnak emberi kapcsolataink, ahogyan vigyázunk a vízre, az energiára, a termek tisztaságára, ahogyan gondozzuk kisállatainkat, ez mind a környezeti nevelés. 

A környezeti nevelés kezdetben főleg a tudományos ismeretek átadására, valamint a környezeti kockázatok tudatosítására és megelőzésére törekedett...
â
...manapság általában már magában foglalja a törekvést az ökológiai egyensúly különböző szintjeinek visszaszerzésére. E szintek: a belső kapcsolat önmagunkkal, a szolidaritás másokkal, a természetes viszony minden élőlénnyel.

Mi hogy csináljuk? (Méhecske Óvoda, Budapest IX. ker., Ifjúmunkás u. 30, az Üllői út - Budapest egyik legforgalmasabb közútja közelében)


  • Őszi kiállítás
  • Kézműves foglalkozások: csuhézás, nemezelés, újra-papír készítése, madáreleség-készítés, hulladékból játék hajók
  • Zöld játékok
  • Öko-programok
  • Zöld Napok: Víz Napja, Föld Napja, Méhek napja
  • Kiskert gyógynövényekből
  • Kirándulások (fenntartható turizmus)
  • Zöld Fal
  • Zöld Napló
  • Öko-kocka 


  • „A legjobb iskola, amelyben egy ifjú ember megtanulhatja, hogy a világnak van
              értelme, a természettel való közvetlen kapcsolat.”
                                                                         (Konrad Lorenz) 
    Bemutatkozás:

    Érettségi után képesítés nélküli óvónőként kezdtem dolgozni, majd munka mellett levelező tagozaton végezve 1980-ban szereztem meg a diplomámat a Hajdúböszörményi Óvóképző Intézetben.
    Munkahelyek:
    -          Miskolc Vászonfehérítő úti Óvoda
    -          Dunakeszi, Garas utcai Óvoda (óvónő és vezető-helyettes)
    -          Miskolci Szinva-Népkerti Óvodába
    -          Budapest, VIII. kerületi Dankó utcai Óvoda
    -          Ferencvárosi Méhecske Óvoda
    Konferenciákon való részvétel:
    -          „Békére nevelés az óvodában” c. konferencia - a Krizevci (Kőrös), Horvátország
    -          Nevelési Konferencia (EU-s képzés) – Róma, Olaszország
    -           „Gravissimum Educationis” konferencia Vác – előadás tartása (2013)
    -          Nevelési Konferencia, Vác – előadás tartása (2014 és 2015)
    Kitüntetések:
    -      2005-ben kerületi polgármesteri kitüntetésben részesültem a „ferencvárosi gyermekek nevelése érdekében kifejtett tevékenységért”
    -       2017. Bárczy István Díj – Fővárosi Önkormányzat kitüntetése

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése